Wat is ACT?

ACT helpt je om vol in het leven te gaan staan, het leven een beetje lichter te leven en waardevol te leven. 

​De kern van ACT is de filosofie dat het vechten tegen onvermijdelijke zaken uiteindelijk ten koste gaat van een waardevol leven.​ Accepteer wat er buiten je macht ligt en verbind je ertoe te doen wat je leven verrijkt.

In plaats van nieuwe technieken aan te leren om gelukkig te worden, leer je door middel van ACT minder te vechten tegen je gevoelens en gedachten, vermijdingsgedrag te ondermijnen, meer contact te krijgen met het hier en nu en met je waarden. 

​Je leert je te richten op zaken die je op directe wijze kan beïnvloeden, zoals je eigen gedrag, in plaats van controle proberen te krijgen over ervaringen die niet direct te beïnvloeden zijn, zoals je emoties en gedachten.

Doel is het ontwikkelen van psychologische flexibiliteit. Hoe flexibeler je bent, hoe makkelijker je om kan gaan met de vervelende ervaringen die je op je pad tegenkomt en hoe beter je in staat bent je leven in te vullen op basis van de dingen die waardevol zijn voor jou.

 

PSYCHOLOGISCHE FLEXIBILITEIT

De focus van ACT ligt op het vergroten van de psychologische flexibiliteit. Deze wordt ondersteund door zes zuilen: 

  • Acceptatie   verzachten van innerlijke strijd. Vervelende gedachten en gevoelens leren toestaan.
  • Defusie   relativeren van overtuigingen. Loskomen van gedachten, zodat deze minder snel raken.
  • Mindfulness   training van open aandacht en aanwezigheid. In contact met het hier en nu.
  • Zelf als context   aangepaste zelf en natuurlijkheid. Een meer flexibele relatie met jezelf creëren.
  • Waarden   ontdekken wat je werkelijk belangrijk vindt in het leven.
  • Toegewijd handelen  dingen gaan ondernemen op basis van je waarden. 

Dit model illustreert mooi hoe alle ACT-processen met elkaar in verband staan.

plaatje ACT acceptance and commitment - Mindfulness en ACT

MORINGA3

Psychosociale Therapie & Counseling.